דפים

יום ראשון, 10 באוקטובר 2010

גינה ביתית: גידול צמחי תבלין.

(היי, זו רחלי. רציתי להעיר שאת הרשומה הזו ואת ההקדמה למתכון של פטריות השיטאקה לא אני כתבתי, אלא אימא שלי, ולבקש מכם להגיב ולעודד אותה על מנת שתכתוב עוד רשומות בלי שאני אצטרך להתחנן כל כך הרבה. שיהיה לכם שבוע מדהים! --רחלי)


גרתי כבר בהמון מקומות מוזרים, ולא בכולם אני גאה במיוחד. פעם אפילו גרנו אני ורחלי בקרוואן על חוף הים, ובחורף הים הגועש היה זורק עלינו אבנים ושלוליות מלוחות היו מונעות מאתנו לצאת מהבית לאחר סערות.

אבל לא משנה איפה גרנו ובאיזה בית, תמיד הקפדתי לגדל כמה צמחי תבלין (ואם אפשר, שיחים) -- בחצר שבגליל הלימונית הפכה לעץ והמרווה לשיח עצום; ביפו הגרניום הרפואי כיסה את השביל וניחוחו נישא עד המטבח; בים, תחת הברז המטפטף, שגשגה הנענע; ובמושב בו אנו גרות כעת התבלינים מתמתחים בעציציהם אל עבר השמש.

פלפל חריף
אין דבר המשמח אותי יותר מלצאת מהמטבח יחפה, לפסוע על האדמה התחוחה, לקטוף עלי בזיליקום או לאסוף כמה פלפלים אדומים זעירים וחריפים, ואז לחזור פנימה ולחתוך אותם ישר לתוך הווק הרוחש, שניחוחות השום והגמבה העולים ממנו מעבירים אותי אל בנגקוק....

לפעמים בצהריים, אם אני רעבה, אני חותכת עגבנייה בשלה לפרוסות, תולשת כמה עלי בזיליקום טריים ובצל ירוק, מתבלת במלח, בפלפל, בלימון ובשמן זית, ויושבת בגינה לאכול. אפילו הדבר הפשוט ביותר נעשה למעדן כשמוסיפים לו כמה מהעלים הטריים.

גם אם יש מעט אדמה סביב הבית, אפשר לגדל קצת ירקות: מנגולד, למשל, קל לגידול -- בכל פעם תולשים מספר עלים ומחכים לחדשים, שיצוצו במהרה; רוקה צומחת בקלות והיא מצוינת כתוספת חמצמצה מרירה לסלט שנאה לה טעמו של הלימון. אפילו בגינה שלנו, שהאדמה בה היא אדמת חמרה חולית וקשה, הצלחנו בקיץ האחרון לגדל המון עגבניות שרי (ונכשלנו לחלוטין עם הקישואים, אך נראה שאנחנו לא היחידות). וכמובן שתמיד אפשר לשתול בעציצים.

בזיליקום
בבקרים כשאני קמה דבר ראשון אני בודקת מה שלום כולם, מי גדל ומי בשל. אבל הדבר האהוב עלי זה העישוב: להתכופף אל שיח הקטן ולתלוש את עשבי הפרא, הלחים והרכים, שגדלים סביבו. זה יותר טוב מהתעמלות בוקר – בחיי. הריח הלח והטרי של האדמה, עגלי הטל על העלים והמראה הירוק הרענן... זה עושה לי את היום.

אז לא משנה היכן אתם מתגוררים -- תמיד אפשר לגדל משהו. חשבו על כך כמתנה נפלאה שאתם מעניקים לעצמכם: הזכות והתענוג שבטיפוח הצמח, בצפייה בגדילתו, בקטיפת וליקוט הפירות או העלים שלו, וכמובן -- הטעמים המופלאים שיוסיף למטבח שלכם.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה